Dinsdag 7 mei 2019, laatste dag Swellendam

7 mei 2019 - Swellendam, Zuid-Afrika

Geen bontebok reservaat vandaag. We moeten ons laten brengen (10 km van onze plek is de start) door Lidia, de eigenaar van onze suite en de entree is R450. We moeten ook nog ontbijten, een echt ontbijt in the old gaol, we moeten geld halen, we moeten kaartjes voor de bus van morgen kopen, een avond maaltijd en proviand voor morgen onderweg. Genoeg te doen vandaag.

'T ontbijt ging er in als koek. Heerlijke bak yoghurt met heel veel fruit en muesli. Geld zo gehaald. Kaartje voor de bus ging wat stroever, de juffrouw achter de balie kwijt. Beveiliging en winkel personeel werden ingeschakeld om haar te vinden. Wrs. plassen. Ze kwam kalmpjes aanlopen, zich van niet bewust. Tot nu toe de snelste kaart verkoopster. We waren blijkbaar klaar, hadden afgerekend, maar ik bleef  wachten op actie. Had Hen 't hele pakketje al in de rugzak! Daarna lekkere dingen gekocht voor vanavond en morgen. In de Checkers(supermarkt) maken ze erge lekkere maaltijde en saladen zelf. Je kunt in de keuken kijken.

Effe terug naar 'huis', kopje koffie en onze chauffeur  naar bontebok afzeggen. We zien Lidia en die wil per se dat haar tuinman ofzo iets ons morgen naar de bus brengt (5.10 u) en ze verzorgt ons ontßzebijt...dat hadden we zelf net gekocht.

Op naar het vervolg van Orvelte (zondag) in Swellendam. Wel heel veel Nederland, VOC en overname door de Britten.

En dan gaan we op zoek naar het andere stuk Zuid Afrika. We lopen wat weg van de hoofdstraat en komen in de wijk Railton. Daar waar de gekleurde Zuid-Afrikaan woont. Dat wat we in Swellendam nog niet hadden gezien. We worden er gewoon blij van. Gewone mensen op straat. We worden gegroet en wij groeten terug. Huppelende kinderen, vrouwen op een bankje en wat politieke partijen kraampjes. Morgen zijn de verkiezingen!

We lopen door en verder de wijk in. Stopt er opeens een auto, stapt een klein tanig wijfie uit, dat we allebei herkennen. De bediening van onze ontbijten deze week. Ze vraagt waar we naar op weg zijn. We zeggen dat we maar wat rondlopen en meer van Swellendam willen zien de Voortrekstreet. Zegt ze dat we niet verder moeten gaan, de zwarte wijk wordt echt onveilig voor ons. Ze wil haar zoon vragen om ons rond te rijden. Of dat zij wat foto's voor ons maakt en dat ze die morgen naar ons stuurt. We bedanken haar hartelijk. We beloven dat we terug gaan. Met een echte omhelzing laat ze ons gaan en zwaaien we de auto uit. Daar zijn we weer ontroert van. De terugtocht praten we na over wit en zwart. Over ongelijkheid in de hele wereld en nog meer van die strekking.

Drinken koffie in een leuk gewoon tentje.

Vroeg naar bed, morgen half vijf uit de veren!

1. A3anne:
    7 mei 2019
    Mooi zoals jullie ons door jullie ogen leren kijken.
  2. Elly:
    7 mei 2019
    Volgens mij een heel leuke dag. En een klein vrouwtje dat jullie beschermt. Zo lief is dat.
  3. Marilyn:
    8 mei 2019
    Mooi, jullie verhalen en ervaringen te lezen.. Zuid Afrika deze week hier ook veel in de belangstelling, veel op tv:het journaal, nieuwsuur, 2 doc etc... Vooral 2 doc heel interessant... Born free, Mandela's generatie van hoop.. Interviews met jongeren van nu over de apartheid en het zijn van zwart of wit....
    Maar niet meegegaan met de rondleiding van die zoon van die lieve mevrouw, wel heel aardig van haar... Engeltje op jullie schouder...