Woensdag 1 mei

1 mei 2019 - Johannesburg, Zuid-Afrika

Wakker in Joburg. Eigenlijk niet geslapen, de indrukken zijn veel en de hele nacht is er een resonerend geluid. Wel een kamer(Studio op de 7e etages, met televisie, dus dat maar eens proberen. Hup Ajax – Tottenheim(?) op de buis. Ons ontbijt bestaat uit 2 koekjes en grapefruit met koffie. Met de Uber naar ophaal punt van de hop-on hop-off bus. De bestuurder verteld dat hij ons er eerder uitzet omdat niet veilig is verder op. We lopen een groot winkel centrum (Carlton) in op zoek naar de halte. Die vinden we, maar zijn veel te vroeg. Nog maar even shoppen. Eerst een dekentje voor de nacht scoren, want het zal vannacht wel koud zijn in de bus, petje gepast en ook noog geweldige schoenen. Alleen voor een dekentje geslaagd. In de bus komen we er achter dat Joburg voor ons niet echt iets moois heeft te bieden. We komen wel veel van de stad te weten. Alles draait om goud. En wit en zwart en arm en rijk We gaan naar het apartheidsmuseum. Je hebt een blankie en nie blankie ingang, het staat op het kaart welke je moet nemen. Er is heeeeel veeeeel informatie. Daarbij niet te volgen voor mij maar ook voor Eer iets te veel. We nemen terug weer een Uber die ons daar op moet pikken waar we vanmorgen er ook uit stapte. De Uber rijd door en kijkt niet op of om. Meldt dat hij daar niet kan stoppen en verderop wacht. Ik met mobiel in hand Uber zoeken. De chauffeur vertelt hoe gevaarlijk het er is en zeker zoekend met mobiel. Die kan zo uit je hand gegrist worden. We mogen dit nooit meer doen, altijd eerst aan beveiliging, die overal aanwezig is, vragen of het veilig is. Tja, we zijn toerist, we hadden al zo goed gekeken en aan onze veiligheid gedacht, het is gelukkig weer goed gegaan. Om 17.30 in de bus naar Port Elizabeth voor een reis van 14 uur. Het is nu 2.47 en slaap niet dus alle tijd voor bericht.

Ps deken niet nodig..25° in de bus!