Zaterdag 4 mei 2019, weer in de bus

4 mei 2019 - Swellendam, Zuid-Afrika

Vanmorgen ging de wekker om 5.00 uur. De bus zou om 6.00 kunnen vertrekken. Ontbijt, yoghurt met rode vruchten en een mandarijn, zouden we op het vertrekpunt van de bus nuttigen. Om half zes hebben we de sleutel aan de bewaker gegeven, balie was natuurlijk nog dicht.  Uber bestellen, want het was donker op straat....geen Uber beschikbaar......5.30 uur. Oeps, daar hadden we dan niet op gerekend, De info dame van het guesthouse zei nog zo dat er altijd Ubers waren, mooi niet op 4 mei. Dan toch lopen naar het station. In 14 minuten. Record tijd!

Bus was er niet. Dat klopte. Maar bus kwam niet. Dat klopte niet. Om half zeven was er wel een Translux bus,  de maatschappij waar we mee reizen, maar ging naar Durban. Kalmpjes liep de chauffeur van die bus het station in en kwam kalmpjes terug, vertelde (toen ik ging vragen of hij onze bus kon bellen) dat hij aan iemand in het station had gevraagd te gaan bellen. Die kwam om zeven uur zeggen dat er een City to City bus voor ons geregeld was. De bus van Translux deed het niet of zo iets. Blij dat er een bus kwam zijn we in die bus gestapt. We stonden wel op die passagierslijst. Pfft. Alleen deze keer als mrs. E van Almkerk en mrs.HJ DenHelder. Paspoort anders geintepreteerd..en wij de vraag niet begrepen. Dus ja gezegd op de vraag waar onze achternaam stond op het paspoort...was onze geboorteplaats🙂. Om half 8 toch op pad, om tien minuten later weer over te moeten stappen in een Translux bus. Waar we naar toe gingen? Swellendam. Ah. Blijf dan maar zitten.

Twee uur later dan gepland toch echt op weg naar Swellendam. De mevrouw naast ons heeft het gedoe aangehoord en heeft dat onderwerp aangegrepen om ons te vertellen over haar kwalen, hart, diabetes, nog bloeddruk. Foto's gezien van haar zelf, als gediplomeerde proces manager. Foto's van haar zoon,  die pastor is van een hele grote kerk en foto's van haar blote borsten en het 24 uurs ecg kastje. Poehpoeh. Ze wilde weten waren waar wij vandaan kwamen, of Amersfoort dicht bij Namibië lag, of meer bij Zimbabwe. Het kaartje in mijn afrikaans dagboekje (dank Ingrid en Richard) had een overzichtskaartje met Afrika én Europa. Ik heb Amersfoort even op de kaart gezet. En daar schrok ze van. Of we al die landen gezien hadden. Ja, vanuit het vliegtuig. Ze wilde graag telefoonnummers uitwisselen. We hebben die van haar ook, Olga.

Wij stapten uit in Swellendam, zij ging door naar Kaapstad. Bij het weggaan wilde ze graag geld, voor de kerk, want we waren nu toch tenslotte vrienden. We hebben haar een hand gegeven en vriendelijk uitgezwaaid.

Effe de spar in..die had gewoon nespresso cupjes, zo'n doosje van 10 stuks! Bobotie en gele rijst  gekocht. Wellicht zou er een magnetron zijn in de gemeenschappelijke keuken.

Haha. We hebben zelf een keuken. We zitten geüpgraded chic. Omdat we wel vier nachten achter elkaar bleven.

Bofkonten!

Morgen naar de kerk, tip van Ingrid, NH kerk, pracht gebouw, bij ons, in Swellendam, om de hoek.

1. Corry Heidema:
    4 mei 2019
    Heerlijk toch, nu even een pas op de plaats en hopelijk uitslapen!!!!
  2. A3anne:
    4 mei 2019
    WoW. Wat een gedoe met die bussen. Ik vind jullie stoer en kijk uit naar de improvisatie avonden..... de busreis.....
  3. Marilyn:
    5 mei 2019
    Jeetje een heel avontuur weer met de bus... Maar jullie zijn aangekomen op een prachtlocatie zo te zien.. Geniet ervan
  4. Elly:
    5 mei 2019
    Leuke ontmoeting met mevrouw Olga, die gelijk haar hele hebben en houden met jullie deelt. Mooi verhaal.
  5. Marianne:
    9 mei 2019
    Mw den Helder klinkt wel leuk Hen zo houden dan maar ??